Nou, daar zit ik dan. Kop thee in de hand, afstandsbediening op schoot. Kijk naar Camiel Kesbeke, die met een licht bezorgd gezicht zegt: “Ik wil niet als Peter Gillis eindigen.” En ik denk: meid, wie wel? Peter Gillis, die man die van niks een show maakte, van een boterham een drama. En nu zit Camiel, augurkenkoning van Nederland, met dezelfde telefoon in zijn hand, dezelfde kijkers, dezelfde … [Read more...] about Camiel Kesbeke twijfelt aan RTL
Nieuws en Juice
Roxy Dekker toont grill op tv
Nou zeg. Daar zat ze dan, Roxy Dekker, in dat krappe jasje, met een glimlach alsof ze net een pak slaag had gegeven aan de tandarts. Maar nee: het was een grill. Om haar hoektand. Alsof ze in een clip van Missy Elliott was gestapt, terwijl de rest van Nederland nog dacht dat ze TikTok-dansen deed op een oude Prince-plaat. Ik zat met mijn thee, afstandsbediening in de aanslag, en dacht: is dit … [Read more...] about Roxy Dekker toont grill op tv
NOS bijt op de bies
Je zou denken: wereldkampioenschap voetbal, grote omroep, flink budget. Maar nee. De NOS zit met de hand op de knip. Hotelletjes van 450 dollar per nacht? Daar schrikt men van. Alsof het om frietjes gaat bij de snackbar. Er hadden meer mensen heen mogen. Meer camera’s, meer geluid, meer verhalen. Maar nu? Nu wordt er gespaard als op een zondagse lunch waar de opa de rekening controleert. “-40 … [Read more...] about NOS bijt op de bies
Naomi viert zege advocaat ziet geen plezier
Naomi viert haar overwinning. Muziek, lachen, glazen die klinken. Een feestje als antwoord op een vonnis. Maar Bernard Sprenger, haar eigen advocaat, kijkt ernaar alsof hij een vieze smaak in zijn mond heeft. ‘Piepklein’, zegt hij. Alsof het om een aardbeienkwarkje gaat, niet om een gevoelig proces. Hij vond het ‘onhandig’. Alsof iemand tijdens een begrafenis een confettikanon afvuurt. Maar zij … [Read more...] about Naomi viert zege advocaat ziet geen plezier
Linda de Mol en Jeroen in love
Er is een nieuwe liefdesshow. Natuurlijk. Want waarom zou je slapen als je ook kunt huilen voor de camera? Linda de Mol en Jeroen Rietbergen zitten erin. Of nou ja, zitten. Ze staan. Ze lopen. Ze kijken serieus. Ze zeggen: “Wat voel jij?” Alsof dat nooit iemand heeft gevraagd sinds de tijd van de dinosaurus. Wilfred Genee heeft het bedacht. Weer. Hij is net een oude sok – je trekt hem aan bij … [Read more...] about Linda de Mol en Jeroen in love
Beau en Humberto kosten RTL 4 mln
RTL Tonight. Daar had men zeker wat van verwacht. Avondprogramma met Beau van Erven Dorens en Humberto Tan. Grote namen, grote lach, grote rekening. Maar kijkend naar de kijkcijfers? Klein. Heel klein. Tina Nijkamp, die weet waar ze over praat, zegt het ronduit: een flop. En flopjes kosten geld. Veel geld. Vier miljoen, om precies te zijn. Vier miljoen voor een programma dat al na een week … [Read more...] about Beau en Humberto kosten RTL 4 mln
Mart Hoogkamer woest op vader
Nou zit je dan eindelijk lekker met je voetjes op tafel, thee op tafel, en dan komt Mart Hoogkamer ineens huilend voor de camera staan. Alsof jij dat nodig hebt. Alsof het nieuws vanavond nog niet dramatisch genoeg is. Zijn vader zit vast. Met helikopter erbovenop, agenten overal, de hele toestand. En Mart denkt: ik doe mee. Voor de camera. Huilend. “Vreselijk wat pa deed.” Alsof hij zelf niets … [Read more...] about Mart Hoogkamer woest op vader
Hélène Hendriks lacht Ruud uit
Je ziet het aan de kopjes: weer eens een voetbalman die zijn verjaardag viert terwijl het land in rep en roer is. Ruud van Nistelrooij, huidig bondscoach-assistent en ooit flitsend op het veld, bleef thuis voor zijn vijftigste. Niet voor een blessure, niet voor een crisis, maar voor taart met slagroom. En Hélène Hendriks? Die rolt met haar ogen alsof ze een slechte sketch ziet. ‘Hè? Je … [Read more...] about Hélène Hendriks lacht Ruud uit
Paul de Leeuw zucht over Ranking the Stars
Weer een tv-programma dat verdwijnt alsof het nooit is gebeurd. Ranking the Stars, dat gekke gebeuren met beroemdheden die moesten zingen en dansen alsof ze twintig jaar jonger waren. Paul de Leeuw, de man met de snelle opmerking en de langste ervaring in het vak, laat weten dat het publiek heeft gesproken. En het publiek zei: nee dank je. Ik snap het wel. Je ziet zo’n promo: een oudere acteur … [Read more...] about Paul de Leeuw zucht over Ranking the Stars
Wilfred Genee zomerprogramma in de maak
Eindelijk. Eindelijk mag Wilfred Genee iets anders doen dan dagelijks in een studio zitten met een serieuze blik en een kop koffie. Alsof hij zegt: “Kijk, ik leef nog.” Nee, nu mag hij eindelijk – hoor je dat, Nederland? – BN’er-koppels ondervragen over de liefde. Alsof hij Cupido is met een microfoon. Maar dan komt de vraag: wie zijn die koppels? Want als je kijkt naar de gastenlijst, denk je: o … [Read more...] about Wilfred Genee zomerprogramma in de maak
Paul de Leeuw wil Israël uitsluiten
Ik zat net thee te drinken, toen mijn buurvrouw binnenwipt met haar tablet. ‘Heb je dit al gezien?’ vraagt ze, terwijl ze het scherm onder mijn neus duwt. Paul de Leeuw noemt Israël een agressor en vindt dat ze niet mogen meedoen aan het Songfestival. Mijn eerste reactie? Ik morste mijn thee. Niet van schok, hoor. Gewoon, omdat ik schrok van de buurvrouw die opeens in mijn keuken stond. Maar … [Read more...] about Paul de Leeuw wil Israël uitsluiten
Niels van Baarlen lacht zonder reden
Je zit aan de keukentafel, koffie in de hand, radio aan. Plots schalt er gelach uit de box. Geen grap, geen punchline, gewoon: hahaha. Alsof iemand per ongeluk de lachknop heeft ingedrukt. Ja, dat is ons ochtendritueel: Tim Klijn en Niels van Baarlen. En Niels? Die lacht. Soms, zegt-ie nu zelf, zonder reden. Was dat nou echt zo grappig? Nee. Maar hij lacht toch. Omdat het moet. Omdat de … [Read more...] about Niels van Baarlen lacht zonder reden
Valentijn Driessen verbijsterd door douane VS
Valentijn Driessen, bekend van SBS, dacht dat hij gewoon met een paspoort en een glimlach door de Amerikaanse douane zou glippen. Maar nee hoor. In plaats van een vriendelijk “Welcome to the USA”, kreeg hij een ondervraging alsof hij een spion was uit een tweederangs thriller. “Nooit meegemaakt,” zegt-ie, en dat zegt wat, want die man heeft al veel gezien. Terwijl wij hier zitten met onze slappe … [Read more...] about Valentijn Driessen verbijsterd door douane VS
