• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
REDIA.NL

REDIA.NL

Voor uw dagelijkse Media Nieuws

  • Home
  • Nieuws en Juice
  • Media-business
  • Vreemd maar leuk
  • Onder ons
  • Carla’s kijklijst

RTL en Talpa zitten in de klem

16 april 2026 By Carla

KPN en VodafoneZiggo. Een near-duopolie. Marge van ruim 40%. Kabels in de grond. En prijzen die stijgen alsof inflatie een excuus is. Intussen zitten RTL en Talpa in een andere wereld. Een wereld die krimpt. Waar reclame wordt opgeslokt door Google en Meta. Samen goed voor 80% van het digitale advertentiebudget. En Netflix en Amazon? Die kopen de beste content. En nu ook nog reclame. Dus niet alleen concurrentie op content – ook op inkomsten.

En dan is er nog het derde geldstroom: doorgiftevergoedingen. Onmisbaar voor RTL en Talpa. Maar onder druk. Want hoeveel kijktijd is er nog op hun lineaire zenders? En waarom zouden KPN en Ziggo daar veel voor betalen als de content steeds dunner wordt?

Want dat is wat er gebeurt. RTL holt zijn zenders uit. Uitsmeren van minuten. Betaalbare praat. Minder premium. Alles om Videoland te financieren. Maar dan zeggen de distributeurs: “Wij zien minder kijk. Lagere waarde. Lagere vergoeding.” En wie kan het ze kwalijk nemen?

Talpa? Die zit op KIJK. Geen abonnement. Alleen reclame. Geen directe relatie met de consument. Op termijn onhoudbaar. Videoland heeft die relatie wel – maar de groei vlakt af. En abonnementsinkomsten zullen nooit de GRP-inkomsten van lineair compenseren. Niet op deze schaal. Niet met deze content.

En dan Ziggo. Die niet alleen distributeur is – maar nu ook content exploiteert. Ziggo Sport. Betaald. Met reclame. En dan nog wel op voetbal – de heilige graal van lineaire tv. Geen tijdelijk uitstapje. Maar een strategische zet. En dus: rechtstreekse concurrentie.

‘Content is King’ – ja, maar de kroon ligt niet bij de zenders. De rechten zijn van derden. De prijzen stijgen. En wie wil blijven spelen, moet een directe betaalrelatie hebben. Alleen reclame is niet genoeg. Alleen abonnement ook niet. Het enige dat werkt? Een hybride model. Geen ideeën van nu. Kranten weten het al eeuwen.

De uitweg? Verticale integratie. De andere kant op. RTL en Talpa samen de access-markt in. NLZIET als voorzet. Maar zonder bundeling met internet? Geen kans. Want de consument wil één pakket. Niet drie.

Wie geen klantrelatie heeft, verliest. En wie marketingkracht heeft – zoals RTL en Talpa – moet die inzetten. Niet verkopen aan de concurrent, maar gebruiken om zelf te groeien. Anders wordt het einde geen revolutie. Maar gewoon stilte.

Liefs, Carla
Carla’s Column | Nieuwtje? Lemme know 😘

Share with friends:
Tags:
No tags for this post.


Filed Under: Nieuws en Juice

Primary Sidebar

Media

  • Saskia Belleman kiest voor Pauw
  • Albert Verlinde belooft niet afzeggen
  • Tina Nijkamp kent winnaar The Voice Kids
  • Nicky van der Gijp stelt teleur
  • Chantal Janzen kijkt in Uriot zijn karretje
  • Gerard Joling hekelt Victor Vlam
  • Eric de Munck blijft bij RTL
  • Fajah Lourens pissig op Shownieuws
  • Thijs Römer keert terug op podium
  • Welmoed Sijtsma stapt over naar RTL 4

Zakelijk

  • RTL will heersen
  • TikTok shop de droomfabriek
  • Dille & Kamille is gedaan met verkwisten
  • BNR koopt het verhaal van morgen
  • Drop tot op bloedprijs verzekerd
  • Oranje in één klap relevant
  • Koekoekskind klinkt in de Zuidas
  • Plus stapt af van iO
  • G-Star draait met Veerman
  • Gokindustrie in de ban

Heel anders

  • Kostbaar als goud
  • Drie meter boven het niets
  • Truitje om de rug
  • Zeemeermin rapt over plastic
  • Pommes protest in Londen

Laatste nieuws en Juice per e-mail?

Menu

  • Home
  • Nieuws en Juice
  • Media-business
  • Vreemd maar leuk
  • Onder ons
  • Carla’s kijklijst

Copyright © 2026 · www.redia.nl · Voor je dagelijkse portie media · over ons · Privacy