• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
REDIA.NL

REDIA.NL

Voor uw dagelijkse Media Nieuws

  • Home
  • Nieuws en Juice
  • Media-business
  • Vreemd maar leuk
  • Onder ons
  • Carla’s kijklijst

Kabeljouw en de kijkcijfercrisis

17 april 2026 By Carla

KPN en VodafoneZiggo draaien EBITDA-marges van ruim 40%. Dat is geen winst. Dat is een roof. En wie betaalt? Jij. Met je abonnement. Met je frustratie. Met je internet die traagt terwijl hun marges dikker worden.

Maar het wordt erger.

RTL en Talpa, de zenders die nog net doen alsof ze iets te zeggen hebben, worden aan alle kanten uitgehold. Google en Meta steken 80% van het digitale reclamegeld in hun zak. Netflix en Amazon hebben de diepe zakken – en nu ook de ambitie om reclame te lopen. En RTL? Die holt zijn eigen zenders uit. Minder content. Meer uitzendingen. Langere blokken. Waarom? Om Videoland te financieren. Maar dan komt Ziggo aanzetten met: “Minder kijktijd, minder geld.” En terecht.

Want waar is de content gebleven? Bij de rechtenhouders. Niet bij RTL. Niet bij Talpa. En dus moeten zij huur betalen voor hun eigen succes – als ze al mogen meespelen.

En dan is er nog de doorgiftevergoeding. Onzichtbaar. Onmisbaar. NPO krijgt er 52 miljoen euro voor. Maar RTL en Talpa? Die zien die inkomsten verdampen. Omdat hun zenders minder relevant worden. Omdat Ziggo zegt: “Waarom zou ik betalen voor een kanaal dat vooral reclame is voor een ander platform?”

Intussen is Ziggo zelf aan het presenteren. Ziggo Sport. Betaald. Met reclame. Met voetbal. Met alles wat ooit RTL was. En dat is geen toeval. Dat is oorlog. En RTL is de verliezer.

Taco Jelgersma ziet het aan: wie geen klantrelatie heeft, verliest. En RTL en Talpa hebben geen abonnees. Ze hebben kijkers. En kijkers zijn geen klanten. Totdat ze betalen.

De oplossing? Verticale integratie. Samenwerken. Toch echt iets bouwen wat meer is dan een reclamekanaal. NLZIET is een voorzet. Maar de consument wil één pakket. Niet drie.

En dus blijft de vraag: wie heeft nog macht?

De kabel. De cloud. De concurrent.

En RTL? Die heeft nog wel Chantal Janzen. Maar zelfs zij kan geen prijsverhoging tegenhouden.

Liefs, Carla
Carla’s Column | Nieuwtje? Lemme know 😘

Share with friends:
Tags: Taco, Chantal Janzen, NPO, Videoland, RTL

Gerelateerd

  • RTL en Talpa in de schaduw
  • Stroomt het nog wel
  • Stroom in de stroom
  • RTL en Talpa zitten in een vangrail
  • Waarom AI niet redt wat toch niet rendabel is

Filed Under: Nieuws en Juice Tagged With: Chantal Janzen, Netflix, NPO, RTL, Taco, Talpa, Videoland

Primary Sidebar

Laatste nieuws en Juice per e-mail?

Media

  • Valentijn Driessen verbijsterd door douane VS
  • Johan Derksen schreeuwt tegen Curaçao
  • Paul de Leeuw doet Sint
  • Maan en Karel scheiden
  • Yvonne Coldeweijer zwijgt filmpjes dood
  • Buddy Vedder helpt bij Eén tegen 100
  • Johnny de Mol over Matthijs
  • Janine Abbring zorgt voor Orde
  • Giel de Winter en Tina Nijkamp in de clinch
  • Lisette Wellens auditie gedoe

Zakelijk

  • Nike scheurt het kader van het verhaal
  • De Schatkamer dumpt de pijp uit polder
  • Autodrop draait het radicaal om
  • Snickers koopt de stilte
  • Patta claimt het kleed
  • VakantieDiscounter vlucht voor N=5
  • Oranje’s Nieuwe York aanval
  • Heineken’s geheime wapen
  • Kuijper’s kleine wonder
  • WWF staat niet stil voor fabels

Heel anders

  • Kostbaar als goud
  • Drie meter boven het niets
  • Truitje om de rug
  • Zeemeermin rapt over plastic
  • Pommes protest in Londen

Menu

  • Home
  • Nieuws en Juice
  • Media-business
  • Vreemd maar leuk
  • Onder ons
  • Carla’s kijklijst

Copyright © 2026 · www.redia.nl · Voor je dagelijkse portie media · over ons · Privacy