Je kent die blik wel. Die van ‘ik heb iets nieuws en ik ben er zelf een beetje bang voor’. Zo kijkt Jan de Hoop tegenwoordig in de camera. Alsof hij net heeft onthuld dat hij een tweede persoon in huis heeft. Haar naam? Bertha. Nee, geen buurvrouw, geen ex, geen therapeute. Bertha is de nieuwe camera. En volgens Jan dé gamechanger.
Vroeger stond alles stil. Letterlijk. Statief, één hoek, koffiekopje in beeld. Alsof je bij de tandarts zat en moest glimlachen terwijl je dood wilde. Maar nu? Nu beweegt Bertha. Ze zwenkt. Ze tilt. Ze volgt Jan door de keuken terwijl hij over koffiezetten filosofeert. Het is bijna ongezond hoeveel leven er ineens is.
‘Forse investering’, noemt de site het. Alsof Jan een fabriek heeft gekocht. Maar het is natuurlijk gewoon een cameraarm met een naam. En toch – kijkcijfers? Ja, die zouden stijgen. Want mensen willen geen vaste kiek meer. Ze willen beweging. Emotie. Een beetje chaos. En een vrouwelijke stem in hun hoofd die fluistert: ‘Hij heeft een Bertha’.
Of het blijft, weet niemand. Maar één ding is zeker: Jan de Hoop is niet meer alleen. En ik denk dat we dat allemaal een beetje jammer vinden.
Liefs, Carla
Carla’s Column | Nieuwtje? Lemme know 😘
