Ik zat gisteren te genieten van een kop thee, afstandsbediening in de hand, en denk: daar gaan we weer. Matthijs van Nieuwkerk keert terug, dit keer bij SBS. Alsof de media een eeuw lang geen genoeg hadden van zijn gezicht op het scherm.
Maar wacht. Niet iedereen juicht. Chris Woerts, adviseur bij Talpa en dus eigenlijk een soort binnenhuisman van SBS 6, zegt hardop wat veel mensen denken: “Past totaal niet.” En hij heeft een punt. SBS, dat is toch het kanaal van de grote sportwedstrijden, de realityshows met veel geschreeuw? Matthijs past daar als een smoking in een regenboogparade.
Ik snap de twijfel. Jaren geleden was er al wat gedoe met De Wereld Draait Door. Toen gedroeg hij zich als een beul, zeggen sommigen. Nu komt-ie terug alsof er niks gebeurd is. Alsof je iemand die ooit de koekjestrommel stal leeg heeft gegeten, weer uitnodigt voor de kersttaart.
Maar goed, de media zijn geen schoolplein. Het gaat om kijkcijfers, niet om vergeving. En Matthijs trekt nog altijd. Of misschien juist: hij trekt omdat mensen hem willen zien struikelen. Of juist niet.
Toch blijf ik bij Woerts’ zin: “Past totaal niet.” Alsof je bij een broodje kaas een blik haring op tafel zet. Leuk bedoeld, maar waarom?
Liefs, Carla
Carla’s Column | Nieuwtje? Lemme know 😘
