• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
REDIA.NL

REDIA.NL

Voor uw dagelijkse Media Nieuws

  • Home
  • Nieuws en Juice
  • Media-business
  • Vreemd maar leuk
  • Onder ons
  • Carla’s kijklijst

Gerard Joling tikt zijn grens aan

19 april 2026 By Carla

‘Ik trap je eruit.’ Dat zei Gerard Joling niet tegen een danspartner, maar tegen een biertje-slingerende bezoeker tijdens zijn optreden. En dan gebeurt het: een snelle stap naar voren, een voet in de richting van het publiek, een moment van adrenaline. Geen vuistslag, geen bloed, geen ziekenhuis – maar wel genoeg ophef om de NOS in te schieten.

Nu roept de gemeente: taakstraf. Ja, jij leest het goed. Niet de biergooier, niet degene die begon met gooien, maar de zanger die reageerde, moet mogelijk straatvrijwilliger worden. ‘Echt excessief’, zeggen steeds meer mensen. En weet je wat? Ze hebben gelijk. Maar niet om de reden die je denkt.

Want stel je voor: jij staat daar, op het podium, jarenlang het gezicht van het gezellige zomerfeestje, en dan vliegt er ineens een lauw blikje richting je hoofd. Het is niet grappig. Het is gevaarlijk. Het is respectloos. Maar de oplossing is niet om terug te trappen – ook al voelt het op dat moment als logisch. Joling is geen bodyguard, hij is geen stoere gast achter de bar. Hij is een artiest. En juist daarom telt elke seconde.

De echte kwestie? Waarom is dit überhaupt een strafbaar feit? Omdat het ‘aanval’ heet, ook al was het reactie. Waarom straffen we de impuls, maar niet het gedrag dat ertoe leidde? De biergooier? Geen sanctie. De man die probeerde orde te herstellen? Potentiële taakstraf. Alsof we in Nederland zijn vergeten wie hier wél écht de grens heeft overschreden.

En ja, Gerard – je bent geen 25 meer. Je had kunnen weglopen. Je had kunnen wijzen. Je had kunnen zeggen: ‘Hé, vriend, dat doen we niet.’ Maar hij deed het niet. Omdat in dat moment, in die hitte, ook de meest vrolijke artiest mens is. En mensen maken fouten. Alleen: sommige mensen worden daarna gevraagd om straatrommel te verzamelen, andere lopen gewoon naar huis met een glimlach en een leeg blikje.

Dus nee, geen taakstraf. Geen straatwerk. Maar wel een serieuze vraag aan ons allemaal: sinds wanneer is het normaal dat iemand op het podium bier over zich heen krijgt? En sinds wanneer is het de schuld van de slachtoffer dat hij terugvecht?

Liefs, Carla
Carla’s Column | Nieuwtje? Lemme know 😘

Share with friends:
Tags: De NOS, NOS, Snelle, Bier, Mens

Gerelateerd

  • Taakstraf voor een biertje
  • Geen aangifte wél circus
  • Voetbal is kapitaal, geen folklore
  • Vertrouwen is geen morele kwestie
  • Sterrendochter zonder sterrenrol

Filed Under: Nieuws en Juice Tagged With: Bier, De NOS, Gerard Joling, Mens, NOS, Snelle

Primary Sidebar

Media

  • Saskia Belleman kiest voor Pauw
  • Albert Verlinde belooft niet afzeggen
  • Tina Nijkamp kent winnaar The Voice Kids
  • Nicky van der Gijp stelt teleur
  • Chantal Janzen kijkt in Uriot zijn karretje
  • Gerard Joling hekelt Victor Vlam
  • Eric de Munck blijft bij RTL
  • Fajah Lourens pissig op Shownieuws
  • Thijs Römer keert terug op podium
  • Welmoed Sijtsma stapt over naar RTL 4

Zakelijk

  • RTL will heersen
  • TikTok shop de droomfabriek
  • Dille & Kamille is gedaan met verkwisten
  • BNR koopt het verhaal van morgen
  • Drop tot op bloedprijs verzekerd
  • Oranje in één klap relevant
  • Koekoekskind klinkt in de Zuidas
  • Plus stapt af van iO
  • G-Star draait met Veerman
  • Gokindustrie in de ban

Heel anders

  • Kostbaar als goud
  • Drie meter boven het niets
  • Truitje om de rug
  • Zeemeermin rapt over plastic
  • Pommes protest in Londen

Laatste nieuws en Juice per e-mail?

Menu

  • Home
  • Nieuws en Juice
  • Media-business
  • Vreemd maar leuk
  • Onder ons
  • Carla’s kijklijst

Copyright © 2026 · www.redia.nl · Voor je dagelijkse portie media · over ons · Privacy